NIEUWEWEGENGGZENOPVANG

PsyNet biedt patiënten vinger aan de pols

Zoals wel vaker gebeurt met door technologie ondersteunde ontwikkelingen, begint de eigenlijke doelgroep om die technologie te vragen. De patiënten dus, in dit geval, die informeren naar PsyNet, omdat zij er veel voordelen van verwachten. Maria van de Ven, casemanager van een FACT van Altrecht, is het opgevallen. Renske Heuveling, aangesloten op PsyNet, vertelt hoe dat zit.

Dit is het vervolginterview op: Effectiever behandelen en begeleiden met PsyNet

Van de Ven vertelt over twee mensen uit haar FACT die recent zelf over PsyNet begonnen. Een vrouw van 40 die al sinds haar jeugd in beeld is bij de ggz. De vrouw maakt sowieso graag gebruik van digitale middelen en wil bovendien meer grip krijgen op welke informatie er allemaal over haar wordt opgeslagen. Er is ook een man van wie de vrouw in de zorg werkt; hij heeft steeds minder zorg nodig en gaat binnenkort helemaal over naar de POH bij de huisarts. Voor hem is het een geruststellende gedachte dat hij via PsyNet gemakkelijk contact met de tweedelijnszorg kan leggen. Van de Ven: “PsyNet fungeert dan als vinger aan de pols.”

Snelle reactie

Voor Renske Heuveling (31) werkt dat ook zo. Via haar maatschappelijk werker in UMC Utrecht Hersencentrum werd zij aangemeld bij PsyNet. Ze was toen net bezig met het afbouwen van de zorg daar. Ze verwelkomde onmiddellijk het idee dat haar huisarts een korte lijn met haar psychiater zou hebben. Handig voor overleg over medicijnen of als het toch ooit minder goed met haar zou gaan. Toen zij recentelijk verkouden werd en er slechter van ging slapen, raakte zij gealarmeerd. Goed slapen is essentieel voor haar. De drogisterijmiddelen die zij wilde gebruiken om haar verkoudheid te doen afnemen, waren slecht te combineren met de voorgeschreven medicijnen. “Ik wilde dus weten wat ik wel mocht gebruiken. Ik heb via PsyNet een vraag gesteld en zowel mijn maatschappelijk werker als mijn psychiater reageerden. Heel fijn en geruststellend dat er zo snel een reactie kwam.”

Wat Van de Ven betreft is PsyNet in deze tijd eigenlijk gewoon broodnodig. “We krijgen wel het verwijt dat we slecht bereikbaar zijn. Contactpersonen binnen onze organisatie wisselen nog wel eens of hebben opeens een ander telefoonnummer. Voor de patiënt is het een uitkomst om dan terug te kunnen vallen op PsyNet.”

Interview door: Ellen Kleverlaan

Meer weten


Geplaatst op: 20 januari 2017
Laatst gewijzigd op: 17 februari 2017