NIEUWEWEGENGGZENOPVANG

Verslag: Masterclass ‘Beter communiceren, beter innoveren’

Dinsdag 17 januari 2017 vond in Utrecht de vierde masterclass in de reeks innovatief leiderschap plaats. In deze masterclass gingen verschillende sprekers op interactieve wijze in op het thema ‘Beter communiceren, beter innoveren’. De masterclass begon met de nodige improvisatie. Veel problemen op het spoor zorgde voor vertragingen, en tot overmaat van ramp moest Utrecht Centraal ontruimd worden vanwege een verdachte tas. De masterclass is uiteindelijk begonnen met 40 deelnemers.

Programma:
10:00 uur: Opening en welkom – Programmaleider Marie-Antoinette Bäckes
10:10 uur: Inleiding goede communicatie – Themacoördinator Anneke van Wamel
10:30 uur: Talkshow ‘What’s in it for me?’ – Anneke van Wamel, Karien Heijstek en Anneke Krakers
11:15 uur: Pauze
11:25 uur: Deskundigheidsbevordering ‘Hier sta ik voor’
12:30 uur: Pauze
13:15 uur: Keuze uit één van de drie workshops, ronde 1
14:15 uur: Pauze
14:30 uur: Keuze uit één van de drie workshops, ronde 2
15:30 uur: Nabespreking
16:00 uur: Afsluiting

Nieuwe wegen voor communicatie

Programmaleider Marie-Antoinette Bäckes legt het programma Nieuwe Wegen ggz en opvang uit en geeft de stand van zaken. Er zijn nu 28 initiatieven. Het blijkt dat draagvlak op de diverse niveaus noodzakelijk is. Samenwerken over de verschillende domeinen is een zoektocht. ‘Experimenteren is een kernwoord’, volgens Bäckes. ‘De term Nieuwe Wegen is meer van toepassing dan we vooraf gedacht hadden.’

Themacoördinator Anneke van Wamel leidt het thema communicatie in. Er was veel belangstelling onder de deelnemers omdat veel partijen betrokken zijn bij de samenwerkingsverbanden. ‘Communicatie is nodig om met de partners in de samenwerking echt op één lijn te komen en mensen mee te krijgen.’ Van Wamel vertelde dat ze ook voor communiceren nieuwe wegen zoekt. Zij geeft als voorbeeld een artikel over Wonen light. Kwintes, een van de deelnemers aan Nieuwe Wegen, zette het artikel van Nieuwe Wegen over Wonen light op hun eigen website. Dit artikel werd volop opgepikt en men kwam via via ook op de website van Nieuwe Wegen terecht. Dit zorgde voor een piek in de bezoekersaantallen van de website.

‘What’s in it for me?’

Van Wamel gaat na haar introductie in gesprek met Karien Heijstek en Anneke Krakers. Heijstek is teamleider marketing en communicatie bij Altrecht GGZ. Krakers, schrijver van het boek Hier Sta Ik Voor! Marketing en profilering voor sociale professionals, helpt sociale professionals met werken aan hun bekendheid. Karien Heijstek vraagt het publiek hoe zij communicatie definiëren. Antwoord uit de zaal: ‘Communicatie is een gedeeld beeld!’ Volgens Krakers kunnen we niet, niet communiceren. ‘Communiceren doen we inderdaad samen en vergt tijd.’

Volgens Heijstek vertellen we in de praktijk vaak wat we doen, hoe ingewikkeld het is en hoe we het willen bereiken. ‘Wat we vaak vergeten is: elkaar vertellen waarom we doen wat we doen. Als we dat doen, vinden we wel degelijk de verbinding. Sla de ‘why’ niet over (en dan pas ‘how’ en ‘what’).’ Uit de zaal komt dat de ‘why’ vaak te vinden is in het beleidsplan. Ook het verhaal van de ervaringsdeskundige zelf werkt goed. ‘Dan heb je een gezamenlijk vertrekpunt en vind je de ‘why’ makkelijk.’

Anneke Krakers was bij Yulius en ontmoette een ervaringsdeskundige. ‘Hij hield een beetje zenuwachtig een presentatie. Toen bleek dat hij ook rapper was. Vervolgens hield hij zijn verhaal rappend. En dit ging fantastisch!’

Heijstek vertelt dat je het beste van ideeën en een gezamenlijke droom of wens naar een implementatieplan kan gaan door het dialoog aan te gaan. ‘De dialoog zoeken en aangaan vergt ook met elkaar vaststellen wat heeft het opgeleverd. Maak met een selecte groep een plan. Als je het ‘why’ hebt, maak je plannen voor ‘how’ en ‘what’. Maar wel geïntegreerd! Bijvoorbeeld: communicatiewerker werkt samen met projectleider.’

Van Wamel, Heijstek en Krakers in gesprek

Know, Like & Trust Factor

Krakers vertelt in haar workshop over de ‘Know, Like & Trust Factor’. ‘Deze drie stappen zijn nodig om warme en dus effectieve communicatie te krijgen. Pas dan kan je iets aan elkaar gunnen’.

  1. Know: Je wilt elkaar kennen. Het is belangrijk dat je weet wie je voor je hebt. De huisarts heeft andere wensen, verlangens en dromen dan de wethouder. Je moet dus ‘segmenteren’. De ander wil zich aangesproken voelen. Als je iemand kent, inclusief wat diens passie is (why), dan in actie komen. Zoals adressen uitwisselen, in gesprek gaan, presentatie geven en elkaar ontmoeten op een congres. Als je verder wilt, creëer je omstandigheden waardoor je van Know naar Like kunt gaan.
  2. Like: Elkaar aardig vinden. Een klik krijgen. Hoe kom je tot Like? Contact opnemen! Verwijs naar een gebeurtenis, nieuws of gebruik kanalen zoals Facebook. Als het om veel mensen gaat, volstaat een belletje niet meer. Emailmarketing dan, bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Probeer de titel van de mail aan te laten sluiten bij waar die ander mee bezig is. Op deze manier openen zij de nieuwsbrief ook daadwerkelijk. Besef hoe het brein van de doelgroep werkt. Breinonderzoek klanten: Je boodschap moet gemiddeld 7 tot 11 keer voorbij komen, voordat de ontvanger een link legt. 1 keer per maand een nieuwsbrief is effectiefst.
  3. Trust: Vertrouwen in elkaar krijgen. De laatste stap waarbij de relatie warm wordt. Iemand is heel dichtbij het gunnen. Als je veel investeert en goed communiceert: dan ontstaat het vertrouwen vanzelf. Tips: social proof (laat een klant vertellen over je product), reviews (testimonia met naam en toenaam, dit wekt vertrouwen) en geef garantie (niet goed, geld terug).

Elevator pitch

Daarnaast gaat Krakers in op de kracht van een goede pitch. Zij neemt de deelnemers mee in de wereld van elevator pitches. In een elevator pitch is het de bedoeling om binnen 2 minuten met iemand in contact komen en te overtuigen! Elevator pitch staat voor liftpraatje. Als je bij een potentiële klant of werkgever in de lift zou staan, wil je hem of haar snel je toegevoegde waarde duidelijk kunnen maken. ‘In Nederland hebben we meestal geen hoge liften’, zegt een deelnemer. Dit klopt volgens Anneke, dus je moet snel je zaken kunnen doen. Deelnemers gaan in de workshop ook oefenen met  elevator pitches. Zij krijgen een aantal tips mee:

  • Maak hem in korte blokken
  • Gebruik vraagwoorden bij het opstellen (wat doe je?)
  • Verplaats je in situatie van de ander
  • Maak het persoonlijk
  • Gebruik gewone taal
  • Kies een vertelstijl die van jou is
  • Vermijd ‘lege’ termen
  • Trek je publiek gelijk je verhaal in!

oefenen pitches

Andere workshops

In het middaggedeelte werden naast de workshop van Anneke van Wamel nog 2 workshops gegeven. De rol van Social Media werd door Saskia ter Kuile (communicatie manager en woordvoerder bij Vilans) uitgewerkt. Zij vertelde dat het gebruik van Social Media effectief en leuk is. Een deelnemer aan de workshop legde het nut van het starten van een Facebook-account of een LinkedIn-account uit. ‘Ik ben hier, omdat ik je tot nu toe digitaal gevolgd heb. Het kan dus echt wat opleveren!’

Daarnaast stonden ervaringsdeskundigen die deelnemen aan het Programma Nieuwe wegen ggz en opvang stil bij hun rol bij innovatie en communicatie. De workshop met Han Jansen en Marien Koers van Wopit (Twente) werd goed ontvangen door de deelnemers. De groep vond dat de inbreng van ervaringsdeskundigen in iedere setting van toegevoegde waarde is.

Meer weten

  • Tijdens de masterclass is er een liveblog met nieuwtjes van de dag, korte verslagen, interessante tweets en mooie foto’s bijgehouden. Bekijk de liveblog en maak de dag opnieuw mee.
  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief om al het nieuws rondom Nieuwe wegen ggz en opvang maandelijks in je mailbox te ontvangen!

Geplaatst op: 17 januari 2017
Laatst gewijzigd op: 30 maart 2017